Dit is een lessenserie over de psychologie van geluk. We gaan aan de hand van vele nieuwe inzichten uit de positieve psychologie leren hoe ons brein werkt, ons soms voor de gek houdt en wat voor invloed dit heeft op onze geluksbeleving. Met behulp van praktische opdrachten en oefeningen, verkennen we onze vaste gewoonten en onze vooroordelen ten aanzien van geluk. Ook gaan we onderzoeken hoe we deze vaste gewoontes en gedachten kunnen doorbreken. Met behulp van deze lessen bouwen we kennis op over wie we zijn,  hoe ons brein werkt en hoe dit ons gevoel van geluk beïnvloed. We leren onze sterke karaktereigenschappen kennen en hoe we deze kunnen inzetten om meer vanuit onze kracht te gaan leven.

Aan de hand van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je dat veel factoren waarvan we denken dat ze ons gelukkig maken, dat niet blijken te doen.  De lessen zijn misschien anders opgebouwd dan je gewend bent, niet altijd in een klaslokaal voor een Digibord, maar op verschillende plekken en met allerlei opdrachten. Het wordt een mooie mix van kennisoverdracht en toepassingsopdrachten zodat wat je leert ook direct in de praktijk wordt gebracht. De cursus is geïnspireerd op de lessenserie ‘Psychology of happiness’ van Yale University.

De thema’s van de lessen:

1. Introductie Geluk kan je leren!
  2. Misconcepties over geluk.  Waarom zijn onze verwachtingen vaak verkeerd?
  3. Rare eigenschappen van ons brein
  4. Vooroordelen en hoe deze te overwinnen
  5. Wat kunnen we doen om ons geluk te vergroten deel 1
  6. Wat kunnen we doen om ons geluk te vergroten deel 2
  7. Adem in, adem uit! Het belang van ademen (verzorgd door Ademcoach Antoinette van der Steenhoven)
  8. Veranderen van gewoontes, hoe doe je dat?
  9. Na vier weken een terugkommiddag

• Je krijgt zicht op je eigen sterke karaktereigenschappen
  • Je leert anders denken over wat ons gelukkig maakt
  • Je leert irritante kenmerken van ons brein kennen die ons dagelijks leven beïnvloeden