Wil je misschien bij ons op school komen? Dan heb je vast veel vragen. De meest gestelde vragen hebben we alvast voor je op een rijtje gezet.

Heb je je antwoord niet gevonden? Stuur je vraag dan naar S. van Oorschot, afdelingsleider van leerjaar 1 a.i: svoorschot@gsf.nl

FAQ LEERLINGEN GROEP 8

Kom ik straks bij iemand in de klas die ik ken?

Als er nu mensen in jouw klas zitten die ook naar het Goois Lyceum gaan, dan proberen we jullie in dezelfde klas te plaatsen, mits jullie je voor hetzelfde type klas hebben aangemeld. Als de één zich heeft aangemeld voor het technasium en de ander voor de Kunst en Mediaklas, dan kan dat niet. Bij het inschrijven vragen wij ook naar je voorkeur van je klasgenoten, je kan er twee opgeven.

Hoeveel docenten krijg ik in het eerste jaar?

Je krijgt 9 à 14 docenten, dat hangt een beetje af van het type onderwijs dat je kiest. Iedere leerling in klas 1 krijgt de vakken Nederlands, Engels, Frans, wiskunde, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, L.O. en muziek. Daarnaast heeft iedere leerling een stroomvak O&O, K&M, Big Business of -op het gymnasium- Capita Selecta. In de havo/vwo brugklas maak je kennis met deze drie stromen; O&O, K&M en Big Business.

Als ik straks een mentor heb, geeft die mij dan ook gewoon les?

Je mentor zie je regelmatig, meerdere keren per week. Je hebt niet alleen het mentoruur van je mentor, maar je mentor geeft jouw klas ook zijn of haar eigen vak bijvoorbeeld Nederlands, of Engels, of wiskunde, of O&O.

Hoe laat begint de eerste les?

We beginnen om 8.30 uur en de lessen duren bij ons 50 minuten. In de Open Dag brochure en in de jaargids op onze homepage kun je de lestijden opzoeken.

Hoe lang zit ik op school ?

Gemiddeld heb je 6 lesuren op een dag. Als je een extra module in het middagprogramma volgt duurt je dag wat langer. Als je 6 uur les volgt, ben je om 14.20 uit.

Hebben jullie pauzes?

Ja, je hebt twee pauzes op een dag. Je kunt in de aula, op het schoolplein of in de leshuizen op de eerste verdieping pauzeren. Veel leerlingen nemen zelf hun lunch of drinken mee. Maar je kunt ook een lekker broodje kopen in de kantine.

Krijg ik straks veel huiswerk?

We bouwen het rustig op, maar na de herfstvakantie moet je toch al gauw rekenen op 1 à 1,5 uur per dag huiswerk. Ook in het weekend ben je wel bezig. Als je het slim aanpakt kun je tijdens de les al best wat doen. Veel docenten geven het laatste stukje van de les gelegenheid om opdrachten te maken. Maar er blijft altijd wat huiswerk over voor thuis. Zeker leerwerk moet je echt rustig thuis doen.

Moet ik een agenda kopen?

Je agenda is belangrijk om je huiswerk in op te schrijven en het overzicht te houden op wat je iedere dag moet doen. Dit jaar zijn we in de brugklas begonnen met PLENDA. Dat is een planner en agenda ineen. Je noteert er aan het eind van iedere les je huiswerk én je plant er ook per dag het bijbehorende maak- en leerwerk. Het huiswerk wordt door de docenten in de les opgegeven en wordt ook online opgeslagen in SOM zodat je het daar altijd terug kunt lezen. Op de kennismakingsmiddag in juli krijg je een lijst mee met wat je allemaal nodig hebt. Je krijgt dan ook de boekenlijst.

Waar laat ik mijn jas en gymtas?

Iedere leerling heeft bij ons een eigen kluisje vanaf de eerste schooldag. Je mag je jas niet meenemen in de les.

Hebben de leerlingen op het Goois Lyceum een Ipad of laptop?

Bijna goed. Alle leerlingen gebruiken bij ons een Chromebook. Dat lijkt op een laptop, maar hij heeft geen eigen geheugenopslag. Hij bewaart alle documenten die je maakt in de cloud. Je kunt er HIER meer over lezen op deze website.

Mag je op je smartphone in de les?

Nope. In de les zijn alle smartphones opgeborgen in de telefoontas aan de muur. Dat zou alleen maar afleiden, al die leuke berichtjes en filmpjes. Dan kun je je hoofd niet bij de les houden. Als je internet nodig hebt voor de opdracht in de les, dan kan dat via het Chromebook.

Kan ik in het eerste jaar al meedoen met de musical?

Aan de grote musical nog niet. Maar aan de brugklasmusical wel! Hoe meer brugklassers, hoe leuker. Aan de grote musical kun je meedoen met audities vanaf klas 2.

Kan ik me aanmelden voor Cambridge Engels als ik géén gymnasium ga doen?

Dat kan wel en dat mag trouwens ook nog in leerjaar 2, of 3 of wanneer je maar wilt. We bieden het namelijk aan als mastermodule voor iedereen in het middagprogramma. Hier zijn wel extra kosten aan verbonden en je zit dan een uur in de week langer op school. Lees meer over Cambridge Engels

Geven jullie Spaans op school?

Ja, je kunt bij ons Spaans elementair doen. Daarmee begin je overigens pas in klas 4. Spaans wordt wel regelmatig als mastermodule aangeboden in het middagprogramma. Bekijk HIER het filmpje over Spaans in de bovenbouw.