Eigen GSA-groep

Sinds 2022 heeft het Goois Lyceum een eigen GSA groep. GSA staat voor Gender & Sexuality Alliance. De Gender & Sexuality Alliance is een groep leerlingen en docenten die zich sterk maakt voor een veilige omgeving op school voor iedereen.

De organisatie wordt gesteund door COC Nederland. Het uitgangspunt is dat iedereen de vrijheid moeten hebben om te zijn wie ze zijn, binair of non-binair, genderqueer, meisje, transgender, jongen, vrouw, homo, bi, man, in-between, iedereen dus.

Op veel middelbare scholen is nog altijd sprake van pesterijen op basis van seksuele oriëntatie, gender of uiting van geslacht, bijvoorbeeld niet of juist te mannelijk/vrouwelijk zijn. Gelukkig zijn er steeds meer leerlingen bij ons op school die uit durven komen voor hun identiteit en levenskeuzes en dit laten zien of horen.

Het belangrijkste doel van de GSA is lgbt-acceptatie op school en het vergroten van begrip. Ze organiseren Paarse vrijdag en brengen knelpunten onder de aandacht van de schoolleiding. In december werden de eerste gender-neutrale toiletten geopend. Op Paarse vrijdag werd de burgemeester uitgenodigd om de regenboogvlag op het schoolplein te hijsen.

Denk jij graag mee over manieren om de thematiek rond jezelf zijn, geaardheid en gender het hele jaar door onder de aandacht te brengen? Dan is de nieuwe GSA van het Goois Lyceum op zoek naar jou.

De docenten die betrokken zijn bij de GSA-groep zijn mevrouw van de Berge en mevrouw Koster.

Heb je interesse en/of wil je meer weten, stuur dan een mail naar gsagooislyceum@gmail.com of schrijf je in via Zermelo.

“Ik zit vaker op school dan thuis. Het is belangrijk dat ik me juist hier ok voel.“

Meer weten?

Artikel Paarse vrijdag 2023