Wat is het Technasium?

Je ziet ze wel eens voorbij komen op de tv, in een bouwput, naast de waterkant of in het ziekenhuis: de ingenieur, bouwkundige, architect of radioloog. Misschien wil jij later zelf één van die bètaberoepen kiezen. Maar wat houden deze beroepen nu precies in? Op het Technasium maak je kennis met dit soort bètaberoepen door op een praktische manier bezig te zijn en door lekker veel te doen. Bij het vak O&O (onderzoek & ontwerpen), dat je vijf uur in de week krijgt, werk je aan projecten. Deze projecten, met echte vraagstukken, komen van opdrachtgevers buiten school, vooral uit het bedrijfsleven. Deze bedrijven bezoek je samen met je klas, om zo een kijkje in de keuken te krijgen. Ben je creatief, nieuwsgierig en houd je van samenwerken, dan is het Technasium zeker wat voor jou!

Teamwork

Teamwork is een belangrijk onderdeel van het Technasium. Je werkt altijd in groepjes, waarbij je leert de taken goed te verdelen. Hiermee leg je al meteen een stevige basis voor de toekomst, want ook later tijdens je werk zul je vaak moeten samenwerken. Je ontwerpt en bouwt met je team bijvoorbeeld een schaalmodel van een nieuwe woonwijk. Aan het eind van het project presenteer je het resultaat aan de opdrachtgever.

Vaardigheden

Met een technische studie kun je heel veel kanten op. Je kunt bijvoorbeeld nieuwe medicijnen ontwikkelen of meubels, mobieltjes of gebouwen gaan ontwerpen. Je werkt veel samen met mensen en je moet sociaal, creatief, precies en een doorzetter zijn. Belangrijke vaardigheden waaraan je werkt op het Technasium zijn dan ook: samenwerken, plannen en organiseren, producten maken, onderzoeken, oplossingen zoeken, presenteren, doorzetten, zelfstandig werken en informatie verzamelen.

Oriëntatiejaar

In de brugklas wordt het vak O&O een periode lang als oriëntatie aangeboden. Daarna kun je kiezen of je in de tweede klas havo of vwo met het Technasium verder gaat. Je kunt ook al in de eerste klas voor de Technasium bèta plus vwo klas kiezen, waarbij je het hele schooljaar het vak O&O krijgt. O&O is een erkend profielkeuzevak. Dat betekent dat je er examen in kunt doen. Wanneer je het vak O&O als eindexamenvak kiest, sluit je het vak uiteindelijk af met een meesterproef. In dat geval krijg je je opdracht van een eigen opdrachtgever waar jij met je teamgenoten aan een oplossing gaat werken. Je presenteert het resultaat aan je opdrachtgever en een publiek van ouders en belangstellenden. De opdrachtgever beoordeelt het resultaat samen met de toetsingscommissie. Het behaalde resultaat geldt als schoolexamen.

De werkplaats

Het vak O&O wordt gegeven in onze technasiumwerkplaats op de derde verdieping. Een mooie ruimte, waar je samen met je team kunt “onderzoeken en ontwerpen”. In deze ruimte zit een laboratorium, een machinekamer, ict-faciliteiten, een overlegruimte, plek om te filmen en te tekenen. Er zijn ook een 3-D printer, een VR-bril (Virtual Reality) en een lasercutter aanwezig.

Bèta

Bij het vak O&O ontdek je wat er allemaal te beleven valt in de wereld van bèta en techniek. Je ontdekt wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Je leert verbanden leggen tussen de theorie, die je bij de bètavakken krijgt en de praktijk. Je krijgt de mogelijkheid je te oriënteren op en te verdiepen in veel verschillende onderwerpen. Op deze manier kun je later een betere keuze maken voor een vervolgopleiding.

“Ik heb O&O na de brugklas gekozen omdat het me heel leuk lijkt om samen aan projecten te werken waarbij je slim moet denken maar ook veel praktisch uitwerkt”

De werkplaats

Het vak O&O wordt gegeven in onze technasiumwerkplaats op de derde verdieping. Een mooie ruimte, waar je samen met je team kunt “onderzoeken en ontwerpen”. In deze ruimte zit een laboratorium, een machinekamer, ict-faciliteiten, een overlegruimte, plek om te filmen en te tekenen. Er zijn ook een 3-D printer een VR-bril (Virtual Reality) en een lasercutter aanwezig.

Meer informatie op de GL Technasium website en Stichting Technasium

Het Goois Lyceum heeft een eigen Technasium website waar je alles kunt bekijken en lezen over onze projecten en wat er gaande is in onze werkplaats. Ga naar www.technasiumgooislyceum.nl

Meer weten over het technasiumconcept? Neem een kijkje op de website van stichting Technasium of neem contact op met onze technator mevrouw Kwint: mkwint@gsf.nl.

To learn more about the Technasiumconcept, please click here to see a short video in English.

Meer weten over het Technasium?

Infographic

Lees het laatste nieuws

Klik hier voor onze video