Dat jongeren gemiddeld minder lezen is al jaren bekend. Enorm jammer en zorgelijk.  Sinds januari 2024 kent het Goois Lyceum schoolbreed een wekelijks leesuur. Uit onderzoek is gebleken dat een half uur lezen per week de woordenschat substantieel verrijkt.

Het Goois Lyceum gaat daarmee schoolbreed de strijd aan tegen ontlezing en de daling van de leesvaardigheid onder jongeren. In het lesuur lezen alle leerlingen én hun docenten 30 minuten in stilte in een boek. Om de motivatie te vergroten kiezen leerlingen hun boek zelf uit. Het gekozen boek hoeft niet alleen in het leesuur te worden gelezen uiteraard. We zien dat sommige leerlingen nu al meer worden gemotiveerd om thuis verder te lezen in hun boek. ´Hé, ik vind dit boek eigenlijk wel leuk, mag ik het van u lenen?´

Daarnaast is er in ieder lokaal gezorgd voor een rijke leesomgeving. Iedere vakgroep heeft vakgerelateerde literatuur aangeschaft, zowel fictie als non-fictie. Mochten leerlingen een keer geen boek bij zich hebben, dan kunnen ze toch nog interessante literatuur lezen zonder dat ze daarbij het lokaal uit hoeven. Lezen vanaf een E-boek is toegestaan, maar lezen vanaf een Chromeboek of telefoon niet. Het moet ook jeugdliteratuur betreffen (Young Adult) of vakliteratuur zijn wat in het lokaal is aangeschaft voor het leesuur. De mediatheek wordt tenslotte nog meer betrokken bij het aanwakkeren van leesplezier door zichtbare boekpromotie en een geactualiseerd boekenaanbod.

De recente uitkomsten van het wereldwijde PISA-onderzoek laten wederom een verdere daling zien in de leesvaardigheid bij Nederlandse jongeren. Uit onderzoek blijkt dat veel lezen een goede oplossing is. Daarnaast helpt veel en regelmatig lezen ook bij het verhogen van de woordenschat en de concentratievaardigheden die nodig zijn bij het zogenoemde ´diep lezen’; de vaardigheid om een tekst daadwerkelijk te doorgronden en verbanden te leggen met andere informatie en het eigen leven. Vanaf heden lezen leerlingen én docenten op het Goois Lyceum daarom wekelijks in het nieuwe leesuur.

“´Hé, ik vind dit boek eigenlijk wel leuk, mag ik het van u lenen?´“

Text 2

Meer weten?