Dat jongeren gemiddeld minder lezen is al jaren bekend. Enorm jammer en zorgelijk.  Sinds januari 2024 kent het Goois Lyceum schoolbreed een wekelijks leesuur. Uit onderzoek is gebleken dat een half uur lezen per week de woordenschat substantieel verrijkt.

Het Goois Lyceum gaat daarmee schoolbreed de strijd aan tegen ontlezing en de daling van de leesvaardigheid onder jongeren. In het lesuur lezen alle leerlingen én hun docenten 30 minuten in stilte in een boek. Om de motivatie te vergroten kiezen leerlingen hun boek zelf uit. Het gekozen boek hoeft niet alleen in het leesuur te worden gelezen uiteraard. We zien dat sommige leerlingen nu al meer worden gemotiveerd om thuis verder te lezen in hun boek. ´Hé, ik vind dit boek eigenlijk wel leuk, mag ik het van u lenen?´

In ieder lokaal is gezorgd voor een rijke leesomgeving. Iedere vakgroep heeft vakgerelateerde literatuur aangeschaft, zowel fictie als non-fictie. Mochten leerlingen een keer geen boek bij zich hebben, dan kunnen ze toch nog interessante literatuur lezen zonder dat ze daarbij het lokaal uit hoeven. Lezen vanaf een E-boek is toegestaan, maar lezen vanaf een Chromeboek of telefoon niet. Leerlingen maken een keuze tussen jeugdliteratuur  (Young Adult boeken) of vakliteratuur wat in het lokaal is aangeschaft voor het leesuur. De mediatheek wordt tenslotte nog meer betrokken bij het aanwakkeren van leesplezier door zichtbare boekpromotie en een geactualiseerd boekenaanbod.

“´Hé, ik vind dit boek eigenlijk wel leuk, mag ik het van u lenen?´“

“´Hé, ik vind dit boek eigenlijk wel leuk, mag ik het van u lenen?´“

De recente uitkomsten van het wereldwijde PISA-onderzoek laten wederom een verdere daling zien in de leesvaardigheid bij Nederlandse jongeren. Uit onderzoek blijkt dat veel lezen een goede oplossing is. Daarnaast helpt veel en regelmatig lezen ook bij het verhogen van de woordenschat en de concentratievaardigheden die nodig zijn bij het zogenoemde ´diep lezen’; de vaardigheid om een tekst daadwerkelijk te doorgronden en verbanden te leggen met andere informatie en het eigen leven. Daarom lezen leerlingen én docenten op het Goois Lyceum wekelijks 30 minuten tijdens het leesuur.

Om de leesmotivatie en het leesplezier van onze leerlingen te verhogen worden er overigens nog veel meer activiteiten georganiseerd voor liefhebbers.

Hieronder een greep uit de initiatieven:
– uitnodigen van schrijvers in school
– Jonge Jury
– Inktaap
– leesclubs voor de bovenbouw
– creatief schrijven

Een groot deel hiervan in in het middagprogramma opgenomen. Klik HIER om het aanbod te bekijken.

Meer weten?

Start leesuur artikel Gooise Meren

Doe mee met Inktaap

Samen lezen en films kijken als activiteit bij het Middagprogramma