Het Goois Lyceum hecht belang aan een gezonde ontwikkeling en leefstijl van de leerlingen. We proberen voor onze leerlingen een omgeving te creëren waarin bewust wordt nagedacht over gezondere voeding. Uiteraard is het ook belangrijk dat ze de broodjes en tussendoortjes uit onze kantine gewoon heel lekker vinden.

In de buurt van de school bevindt zich een supermarkt. Het is daarom de uitdaging om de leerlingen zoveel mogelijk in school te houden om hen gezondere keuzes te laten maken.

Het het aanbod van onze kantine en in onze automaten wordt steeds gezonder. We bieden alternatieven voor tussendoortjes met veel suiker, vet of zout. We werken op onze school volgens de Richtlijnen Gezondere Kantines die zijn opgesteld door het Voedingscentrum.

Schoolkantine schaal en het vignet Gezonde School

Het is onze ambitie om onze leerlingen tot verstandiger keuzes te stimuleren in hun voedingspatroon en hen vaker te laten kiezen voor betere producten. In april 2019 hebben wij de ‘Gouden Schaal’ ontvangen van het Voedingscentrum, tegenwoordig heet hij de schoolkantineschaal Dit predicaat staat voor het volgende:

• Het uitgestalde aanbod en het aanbod in de automaten bestaat voor minimaal 80% uit betere keuzes
  • We bieden in de schoolkantine groente en/of fruit aan
  • De aankleding van de kantine stimuleert leerlingen tot het maken van een gezondere keuze

Hiermee behoort het Goois Lyceum vanaf nu officieel tot de sociëteit der Gezonde Scholen :-). Het vignet Gezonde School is een kwaliteitskeurmerk voor scholen die werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen. Na het behalen dit certificaat mag een school zich gedurende drie jaar een Gezonde School noemen. In september van dit jaar gaan we het predicaat opnieuw aanvragen.

De praktijk en het aanbod in de schoolkantine

De kantine biedt in elke productgroep minstens één betere keuze aan. Binnen de verschillende aangeboden productgroepen (zoals dranken, brood, zuivel, etc.) biedt de kantine minstens één betere keuze aan. Dit geldt voor het uitgestalde aanbod én voor het aanbod in de automaten. Betere keuzes zijn gedefinieerd door het Voedingscentrum.
Op de opvallende plaatsen liggen betere keuzes. De kantine hanteert deze drie uitstralingspunten: op de opvallende plaatsen bij het uitgestalde aanbod staan alleen betere keuzes, op de opvallende plaatsen in de automaten staan alleen betere keuzes en als je eten of drinken aanbiedt bij de kassa, staan daar alleen betere keuzes
De kantine stimuleert water drinken. In onze Gezonde Schoolkantine is water altijd beschikbaar. Bij het uitgifteloket van de kantine is een tappunt met kraanwater en er is water in flesjes te koop zowel bij het uitgestalde aanbod als in de automaten.

Het Goois Lyceum werkt structureel aan een Gezonde Schoolkantine

De kantinedame die onze schoolcatering verzorgt, zal ieder jaar het aanbod in de kantine in kaart brengen met de Kantinescan van het Voedingscentrum en de uitkomst rapporteren aan de directie.

Uiteraard is het aanbod maar één kant van de medaille. Aan bewuste keuzes maken voor eten, dranken en een gezonde leefstijl in het algemeen wordt aandacht besteed in de (mentor)lessen.