Ontdek je talent

Maak jij die nieuwe blockbuster? Sta jij straks te shinen op het podium? Ben jij het genie achter de schermen of maak jij een toffe installatie? Al die creativiteit kun je kwijt bij Kunst & Media!

Creatief zijn, dat kun je leren

Bij Kunst & Media ben je een maker en als je een maker bent, dan kun je persoonlijke indrukken en ideeën verwerken tot een uniek product. Alles wat je in je hoofd bedenkt kun je namelijk omzetten naar iets dat de moeite waard is om naar te kijken of naar te luisteren.

Wat is dat eigenlijk, een maker? Dat kan een graphic artist zijn, een designer, een songwriter, een musicus, een (woord)kunstenaar. Het is iemand met een frisse, eigen kijk op de wereld en de dingen om hem heen. Een maker creëert een nieuwe combinatie van al zijn indrukken. Hij maakt daarbij vooral gebruik van beeld en geluid. De manieren waarmee je dat kunt doen zijn eindeloos als je je creativiteit inzet.

Hoe mooi is het, als je creatief zijn gewoon kunt leren? Op onze school kan dat! Bij Kunst & Media krijg je alles aangereikt waar je de gaafste dingen kunt maken op het gebied van beeld en geluid.

Wat is Kunst & Media?

In de lessen van Kunst & Media krijg je volop de ruimte om te werken aan diverse vaardigheden, ook wel skills genoemd, zoals filmen en opnemen, muziek maken, fotograferen, monteren, editen, remixen, digitaal vormgeven, acteren, teksten schrijven, bouwen etc.
Alle skills die je hier aanleert van onze eigen vakdocenten komen uiteindelijk samen in een project dat je samen met klasgenoten gaat vormgeven en uitwerken naar een eindproduct. Dat eindproduct kan een clip zijn, een fotocollage, spoken word of rap, een eigen song, een bewegend beeld, een korte voorstelling. Je leert om veel met elkaar samen te werken en leert daardoor veel van elkaar!

In het lesrooster is drie uur per week opgenomen voor skills en twee uur om aan het project te werken. Je ontdekt je eigen talenten, je leert kritisch kijken naar wat je zelf maakt én wat anderen maken.

In het klaslokaal en daarbuiten

De kunstvakken worden in de projectlessen gecombineerd aangeboden. In deze lessen werk je een project samen uit in een studio waar alle spullen zijn die je daarvoor nodig hebt zoals MacBooks, instrumenten, materialen, camera´s en digitale programma´s voor audio- en beeldbewerking.

Elk jaar ga je bovendien de school uit om kunst & media te ervaren. Denk aan het bezoeken van een theatershow, een opnamestudio, een filmfestival of een museum. Je krijgt gastlessen over songwriting, film editen, verhalen bedenken en acteren. We hebben regelmatig professionals uit de kunst- en mediawereld in huis. Zo waren singer-songwriters Glenn Foreman en Nana Adjoa, acteur Ad-Just Bouwman en theatergroep Vis à Vis bij ons te gast.

“Bij K&M maak je de gaafste dingen op het gebied van beeld en geluid.“

“De wereld van Kunst&Media staat bol van interessante beroepen“

Iets voor jou?

Kunst & Media is voor havo/vwo leerlingen met bijzondere interesse voor (digitale) vormgeving, muziek en film maken. Je hoeft niet ergens supergoed in te zijn, al mag dat wel. Het is vooral belangrijk dat je gemotiveerd bent om (samen) dingen te maken en dat je iedereen daarin in zijn waarde laat.

Je leert organiseren, oplossingen bedenken, plannen presenteren, samenwerken en zelfstandig werken. Allemaal dingen die handig zijn voor later; niet alleen in de wereld van kunst en media maar ook daarbuiten.

Onderbouw

Kunst & Media volg je vanaf de eerste klas tot en met het derde leerjaar.  In de gewone havo/vwo brugklas wordt het vak kunst ook 11 weken ter oriëntatie aangeboden. Je kunt daardoor in de tweede klas havo of vwo alsnog voor Kunst & Media kiezen. In klas 2 en 3 krijg je het dan een heel jaar in je rooster.

Na de kunst en mediaklas

Als je wilt, kun je in de bovenbouw kiezen voor muziek of tekenen als examenvak. De kunst- & mediastroom biedt een plek om je creatieve talent te ontdekken en te ontwikkelen. Voor alle jongens en meiden die geïnteresseerd zijn in het (digitaal) leren vormgeven van beeld en geluid staan de deuren van onze Kunst & Mediastroom wijd open!

Meer weten over Kunst & Media?

Infographic

Lees het laatste nieuws

Klik hier voor onze video