Welkom bij De Inktaap!
Herken je je in één of meer van de volgende uitspraken?
– Je houdt van lezen;
– Je praat graag met andere leerlingen over boeken;
– Je gaat graag een discussie aan;
– Je groepsmondeling in 4h, 4v of 5v ging heel goed en dat smaakt naar meer;
– Je wilt je mondeling graag goed voorbereiden.
Ja? Dan ben jij de aangewezen persoon om mee te doen aan het middagprogramma De Inktaap! We kunnen maximaal 15 leerlingen plaatsen, dus wees er snel bij!
Wat is het precies?
De Inktaap is dé jongerenprijs van de Nederlandse literatuur. Meer dan duizend jongeren uit de bovenbouw lezen drie prijswinnaars van de hoogste literaire prijzen en bepalen uiteindelijk welk boek De Inktaap-prijs krijgt.
Hoe zit het middagprogramma in elkaar?
De vijftien deelnemers lezen de volgende drie boeken: Kindertrein uit Boedapest van Emy Koopman, Luister van Sacha Bronwasser en W. van Tiemen Hiemstra. We komen ongeveer tien keer een blokuur bij elkaar.
Via gesprekken en discussies bepalen jullie uiteindelijk welk boek favoriet is. Jullie onderbouwen je mening in een zelfgeschreven juryrapport en deze tekst sturen wij in. Er is namelijk ook een prijs voor het beste juryrapport. Het Goois Lyceum heeft die al een keer eerder gewonnen en dat willen we nog wel een keer!
Natuurlijk gaan we met elkaar naar de feestelijke slotdag van De Inktaap: 8 april 2025 in Rotterdam. Daar wordt De Inktaap 2025 afgesloten met flitsende debatten, talkshows, optredens, workshops en ontmoetingen met schrijvers en met andere scholieren. Het is één groot feest en het hoogtepunt daarvan is de uitreiking van De Inktaap-trofee. Deze prijs gaat naar het boek dat uit de meer dan duizend jury-inzendingen als beste uit de verf komt.
Je krijgt de drie boeken trouwens als e-book, maar je kunt ze natuurlijk ook kopen bij de boekwinkel. De bijeenkomsten worden begeleid door Monique Weijnans en Susanne Koster.
Leerdoelen
Je leert:
- Je kunt criteria voor een goed boek formuleren;
- Je kunt je mening over een boek verwoorden en hierover met anderen in discussie gaan;
- Je kunt in een groep met verschillende meningen samen tot een breed gedragen conclusie komen;
- Je kunt je keuze voor het beste boek schriftelijk beargumenteren, op zowel steekhoudende als creatieve wijze;
- Je bent voor drie werken uitstekend voorbereid voor je mondeling.
Doelgroep | bovenbouw havo & vwo |
Aantal deelnemers | 15 |
Periode | 1 en 2 |
Tijdstip | woensdag 8e + 9e uur (niet iedere week) |
Werkvorm | lezen, discussiëren, literaire analyses maken, mening vormen, juryrapport schrijven |
Docent | Susanne Koster & Monique Weijnans |