In dit volledig vernieuwde programma leer je de basis van programmeren in Python en gebruik je dit vervolgens voor het opzetten van een eigen programmeerproject. Het programma loopt in periode 1 en 2 waarin verschillende onderwerpen aan bod zullen komen. In periode 1 wordt de droge basis behandeld, en in periode 2 ga je dit toepassen in eigen kosmische simulaties en visualisaties. Als je al ervaring hebt met programmeren of je hebt deze cursus eerder gedaan, dan kan de eerste stappen sneller, in je eigen tempo, doorlopen. De opzet van de cursus is als volgt:

Periode 1

In periode 1 ga je basisprincipes van programmeren verkennen. Wij gebruiken Python, een wereldwijd groeiende programmeertaal, met dezelfde principes als andere talen (zoals Java, C#, JavaScript, C++, etc)

  • Python en Visual Studio Code installeren op je Chromebook
  • Variabelen en types 
  • basis rekenkundige functies
  • Input en output 
  • functies en condities
  • Loops en iteratoren
  • Eenvoudige “algoritmen” schrijven

Periode 2:

In dit project ga je met behulp van een duidelijke stap-voor-stap instructie een “engine” maken om interactieve fysische simulaties te kunnen uitvoeren en tegelijkertijd “live” op je beeldscherm te visualiseren. Je leert hierbij objectgeorienteerd te programmeren. Je gaat helemaal zelf een game maken waarbij zoveel mogelijk aan alle natuurwetten zal worden voldaan om realistische situaties na te kunnen bootsen. Je begint met een eenvoudige simulatie-game met een aarde die je als speler kunt bewegen om een op hol geslagen maan te “vangen” door deze in een baan om de aarde te manoeuvreren. Deze “engine” ga je vervolgens gebruiken om zelf complexere simulatie-games  te bouwen. Hiermee kun je bijvoorbeeld simuleren hoe een reuzenkomeet planeet aarde uit het zonnestelsel kan slingeren zonder de aarde aan te raken, of hoe een zonnestelsel kan ontstaan uit een gaswolk die onder invloed van gravitatiekracht in elkaar klapt tot een zonnestelsel met roterende planeten eromheen.

Leerdoelen

Je leert:

  • Een programmeertaal aansturen met een integrated development environment (IDE) vanuit waar je codes kunt schrijven en uitvoeren.
  • objectgeoriënteerd programmeren in Python (en daarmee ook in C#, JavaScript, etc).
  • Gestructureerd een project opzetten waardoor je overzichtelijk complexiteit kan toevoegen. 
  • Zelf achter meer functionaliteit en mogelijkheden van een programmeertaal komen.
Doelgroep bovenbouw havo & vwo met wis en nat
Aantal deelnemers 15
Periode 1 en 2
Tijdstip donderdag 8e uur
Werkvorm begeleide werklessen op eigen CB waarop in de eerste les de software zal worden geïnstalleerd
Docenten Jeroen van Tilburg & Wouter Koning